Menu

Empresyonist Ressamlardan Renoir’ın 29 Muhteşem Resmi



İzlenimcilik (empresyonizm) deyince akla gelen en önemli ressamlardan Pierre-Auguste Renoir’ın en önemli tablolarını derledik.

Pierre-Auguste Renoir (1841 – 1919), orta halli bir ailenin çocuğuydu. Yeteneğini farkeden ailesi okuldan alarak, porselen süslemeciliği ile uğraşan Levy Kardeşler’in yanına çırak olarak yerleştirdi. Porselen tabaklar boyayarak işe başladı. Akşamları da resim derslerini izlemek üzere Dekoratif Sanatlar ve Resim Okulu’na gidiyordu. Daha sonra yelpazeleri resimleyen bir atölyede iş buldu. Büyük bir ustalıkla 18. yüzyıla ait taklit resimler yaptı. Bütün hayali, resim sanatı ile uğraşmaktı, bunun için gerekli olan parayı biriktirdi. Orta sınıfın yaşamın tadını çıkardığı bu dönem, Renoir’in tablolarında da göze çarpıyor. Özellikle sanatçının gençlik yıllarında, bu ruh durumunun sevincini, mutluluğunu ve rahatlığını görürüz tablolarında.

Renoir, The Seine at Asniéres, 1879, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

The Seine At Asniéres – 1879

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Meeting Around A Boat – 1862

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Mademoiselle Romain Lacaux – 1864

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Arum and Conservatory Plants – 1864

Renoir, sanat hayatının daha ilk yıllarında Manet’den etkilenmiş, ancak Manet gibi doğa resimleri değil, insan betimlemeleri çiziyordu. Courbet’nin plastik ifade tarzı ve Delacroix’nın renk dünyası ile onu etkilemişse de, taklitçi olmadan kendi resim üslubunu yaratmıştır. Güzel Sanatlar Akademisi’ne giren Renoir, atölyede sanatsal gelişimi açısından önemli rol oynayacak olan Frédéric Bazille, Alfred Sisley ve Claude Monet ile tanışır.

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Portrait of Mademoiselle Sicotg (Matmazel Sicotg’nin Portresi) – 1865

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

La Mare aux Fees – 1866

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

The Inn of Mother Anthony – 1866

Bir süre sonra Manet’nin resim anlayışına ters düştüğünü anlar ve 1863 ilkbaharında atölyeden ayrılarak açık hava resimleri yapmak üzere geleceğin empresyonistleriyle tanışır. 1870’lerde arkadaşı Jules de Coeur’un Marlotte’daki malikanesinde konuk olur. Sanatçı burada birçok eserinde kendisine modellik yapan Lise Trehot ile tanışmıştır. Renoir, Lise’in bazı portrelerinde geleneksel etki altında koyu bir renk düzeniyle çiziyordu. 1867 yılına kadar aydınlık resimden ayrılmadı. Bu dönem eserlerinde pre-empresyonizm ve klasik akımın birleşimini görürüz. Zemini, ışığı şekillerin yardımıyla birleştiren mavi renklerle boyar. 1870’te Fransa ve Almanya arasındaki savaşa katıldı, ama hastalandı ve döndü. O günlerde birbirini anımsatan iki büyük portre yaptı: Arkadaşının sevgilisi Rapha’nın portresi ve Lise Trehot’un resimleri.

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Lise with Umbrella (Şemsiyeli Lise) – 1867

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Rapha Maitre – 1871

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

En été / La bohémienne – 1868

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Woman In A Garden, Lise Trehot – 1868

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

The Promenade – 1870

Renoir bu çalışmasında hızlı ve titrek fırça darbeleriyle kadının giysisinin hafifliğini, yaprakların hışırdamasını ve figürler üzerindeki ışık oyunlarını vermeyi başarır. Bu sahne, ağaçların arasından süzülen ve giysilerin üzerinde duran ışığın etkisini çalışmak için bir bahanedir.

Empresyonist dönemi boyunca (1872 – 1882) Renoir, bir bahçe içerisine yerleştirdiği nüler, portreler ve gruplarda ışık etkilerini şiirsellikle tuvaline aktardı. Tuval üzerinde renkleri karıştırmaya ve vernikle çalışmaya özellikle Loca ya da Balerin gibi başyapıtlarında devam etmekle birlikte, 1876’dan itibaren görsel karışıklığı da kullandı. Renoir bu görsel karışıklığı, tuval üzerinde titreşim gücünü ayrı tutmakla beraber, izleyicinin birbirinden ayırt edemediği renkli virgülleri anımsatan aydınlık küçük fırça vuruşlarıyla yaratıyordu. Bu yöntemi sayesinde, büyük boyutlu tablolarında da ağaç yaprakları arasından sızarak modellerin giysilerinde ve yüzlerinde yaldızlı ya da beyaz lekeler oluşturan güneş ışığının etkilerini canlandırmayı başardı.

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Madame Claude Monet’nin Portresi – 1873

Renoir, arkadaşı Monet ve ailesini çokça resmetmiştir. Yaptığı bu yarım boy portrede Camille Doncieux zarif bir giysi içinde sandalyede otururken betimlenmektedir. Monet, Camille ile yıllarca birlikte yaşadıktan ve ilk oğulları Jean Monet’nin doğmasından birkaç yıl sonra evlenmişti. Camille, Monet’in esin perisi, modeli ve karısıydı. Büyük olasılıkla evinde betimlenmiştir, çünkü Renoir bu resme çok benzer bir Monet resmi daha yapmıştır. Renoir, bu resimde Camille’yi tüm zarafetiyle yana doğru baktığı bir anda resmetmiştir.

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

La Loge (Loca) – 1874

Renoir, Loca çalışmasında yeni modeli Nini Lopez ile kardeşi Edmond’u betimlemiştir. Sanatçı zevk düşkünlerinin buluşma yeri olan Paris tiyatrosu locasında bir anı yakalamıştır. Huysmans’a göre Renoir “O pırıltılı sevinç içinde çiçek gibi tenini, kadife cildini, sedef gözlerini, şık saç biçimini ustalıkla verdiği genç kadınların gerçek ressamıdır.”

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Balerin – 1874

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Dance at Moulin de la Galette – 1876

Empesyonizmin en önemli yapıtlarından biri olan bu resim, Moulin de La Gallette’de dans ve kahkaha arasında umursamazlık içinde geçen bir pazar öğleden sonrası betimlenmiştir. Renoir’in hızlı darbeleri anın havasını yakalamayı başarmıştır. Sanatçının dostları ortamın canlılığını ve dinginliğini tam olarak yansıtabilmek için lokalin bahçesinde modellik yaparlar. Bu resim için poz verenlerden çizgili giysili kızın, Renoir’ın modeli Jeanne’ın kızkardeşi olduğu söylenir. Renoir’ın diğer modellerinden biri olan Margot, sol tarafta Kübalı ressam Cardenas ile dans ederken görülüyor. Masada, arkadaşları Frank Lamy, Norbert Goeneutte ve Georges Rivière’yi yerleştirmiş.

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Aşıklar – 1876

Resimdeki kız, modeli Jeanne’ın kızkardeşi, yani bir üst resimdeki çizgili giysili kız.

1875 yılında Renoir Oltası ile Balıkçı adlı tablosunu satın alan editör Georges Charpentier ile tanıştı. Bir süre sonra Bay ve Bayan Charpentier’ın birçok portresini yaptı.

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Madam Georges Charpentier ve Çocukları – 1878

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Two Sisters On The Terrace (Terasta İki Kızkardeş) – 1881

Bu tablosu, artık Renoir’ın empresyonizm döneminin sonlarında yapılmıştır. Renoir, Teras adlı çalışmasında Parisli kent soylularının pazar buluşmalarının yeni mekanı La Fournaise’de iki kardeşi resmeder. Arka planda darbelerinin çabukluğu ve hafifliğine karşın Renoir figürleri artık belirli bir sağlamlığa ulaşmıştır. Kişilerin psikolojisini araştırmada gösterdiği dikkat de yenidir. Manzara izlenimci etki altında, kızların yüzü, giysileri, gözleri gerçekçidir.

1881’de Cezayir’e gider. Sanatçı pek çok yerli kadın portresi ve birçok peyzaj yapar. Bu yıllarda Renoir artık kendini izlenimciliğin götürebileceği denli uzağa gelmiş görüyor ve artık bu akımın bir çıkmaz sokak olduğunu düşünüyordu.

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Cezayirli Kadın – 1881

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Le Déjeuner des Canotiers (Denizcilerin Kahvaltısı) – 1881

Denizcilerin Kahvaltısı olarak çevrilebilecek eserdeki figürler yine Renoir’ın arkadaşları.

İtalya yolculuğu onun izlenimcilerden uzaklaşmasını sağladı. Bu yolculuk sırasında büyük İtalyan yağlı boya ustalarını keşfetti. Bu değişimini gösteren eser de Şemsiyeler adlı tablosudur. Bu dönemde çıplak resimler, mitolojik temalara ağırlık verdi. 1880’lerde Renoir’in izlenimciliğinin hafif renklerinden git gide uzaklaştığı görülür.

1881'de Cezayir’e gider. Sanatçı pek çok yerli kadın portresi ve birçok peyzaj yapar. Bu yıllarda Renoir artık kendini izlenimciliğin götürebileceği denli uzağa gelmiş görüyor ve artık bu akımın bir çıkmaz sokak olduğunu düşünüyordu.

Şemsiyeler – 1883

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Dancing in the County (Kırda Dans) – 1883

Renoir’ın birçok dans resmi vardır. 1883 tarihli Kırda Dans’ın havası oldukça farklıdır, kavalye diğer dans resimlerindekilerle aynıdır, fakat bu kez havası daha rahat resmedilmiştir, güleryüzlü ve doğal dam ise Aline Charigot’un (kendi karısı) yüzüne sahiptir.

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Children’s Afternoon at Wargemont (Wargemont’ta Çocukların Akşamüstü) – 1884

1885 ve 1886 tarihlerini taşıyan Annelik adlı yapıtının değişik anlatımları Renoir’in sanatındaki yeni yönelişi oldukça belirgin bir şekilde gösterir. Bu yapıtlarda sanatçı, Esseyes’de bir bankın üzerinde oğlu Pierre’i emziren genç karısını, inanılmaz bir albeni ve doğallıkla canlandırmıştı. Karısının üzerinde mavi renkte bol bir etek ve başında hasırdan bir şapka bulunuyordu. Her şey yumuşatılmıştı. Anne ve çocuk, yaz güneşi altında olgunlaşmış meyveleri ya da dolu tohumları anımsatıyordu.

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Maternité (Annelik), Karısı Aline ve Oğlu Pierre – 1885

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Gabrielle ve Jean – 1895

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Madame Robert de Bonnieres – 1889

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Beaulieu – 1890

Sanatçı romatizmaya yakalandı. 1912’de romatizması o denli ilerlemişti ki artık koltuksuz gezemiyordu. Buna karşın yaşamının son günlerine dek resim yapmayı sürdürdü. Son zamanlarda parmaklarının arasına bir fırça bağlıyor, o şekilde resimleri üzerinde çalışıyordu. Zatüreeye yakalanır ve 3 Aralık 1919’da hayata gözlerini yumar.

renoir, renoir tabloları, renoir kimdir, ressam renoir ve tabloları, empresyonizm

Tilla Durieux (Ottilie Godeffroy) – 1914

Kaynak
Pierre-Auguste Renoir HayatıOryantalizm – Onok-art


Facebook Yorumları

Yorum Yap

E-posta hesabınız yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir