Ece Ayhan, kendisinden önceki şiirin birtakım verileri üzerine yeni bir şiir kurmaya çalışan İkinci Yeni şiirinin en özgün şairlerinden.
Farklı sözdizimi ve uzak çağrışımlı sözcüklerin bağdaştırılmasından doğan çözülmesi güç imgeleriyle soyutlamaya, kapalı anlatıma yönelmiş; hatta şiirin kapısını anlamsızlığa kadar açarak Cumhuriyet Dönemi Türk şiirine marjinal yenilikler getirmiştir. Ece Ayhan’ın şiirleri, kitaplarından yola çıkılarak çözümlendiğinde tarih, toplumsal değişme, çocuk-eğitim, karamsarlık-mutsuzluk, yalnızlık-korku, hayat kadınları-cinsellik ve ironi temaları üzerinde yoğunlaşmaktadır. Onun şiirine hakim olan duygu, karamsarlık ve mutsuzluktur.
Ressam Fahrelnisa Zeid’in oğlu olan Türk çağdaş soyut resminin yanı sıra uluslararası soyutun da özgün bir temsilcisi Nejad Melih Devrim’in (1923 -1995) eserleriyle birlikte yayınlıyoruz.
1. Fayton
Nejad Melih Devrim, Soyut Kompozisyon, 1949
Erol Gülercan’a
O sahibinin sesi gramofonlarda çalınan şey
incecik melankolisiymiş yalnızlığının
intihar karası bir faytona binmiş geçerken ablam
caddelerinden ölümler aşkı pera’nın
2. Üç Gencin Kalbi
Nejad Melih Devrim, La Nuit, 1958
Bir gemici tanırım
Kalbini bir limanda bırakmış
Ya kaybolursa?
Ağlar çocukluğundaki gibi
Kalbini almaya gidecek hâlâ
Bir oğlan tanırım
Derin yeşil gözlü
Gönlü güney denizlerinin dibi
Kalbi ise yerinde
Birine vermeye gidecek
Bir gemi arar durur
Bulutlardan.
Bir şair tanırım
Onunki içler acısı
Kalbini asla vermemiş
Çalmışlar
Kalbi eski bir efsanede saklı.
3. Ey Kanatsızlık
Nejad Melih Devrim, Abstrait, 1960
anlaşılmayacaksın. ey kanatsızlık! koyulaşır ve bir denizin
denizinde ağlarken. bekleyen bir çocuk. yelkenli.
4. Mor Külhani
Nejad Melih Devrim, Polimaire, 1961
1. Şiirimiz karadır abiler
Kendi kendine çalan bir davul zurna
Sesini duyunca kendi kendine güreşmeye başlayan
Taşınır mal helalarında kara kamunun
Şeye dar pantolonlu kostak delikanlıların şiiridir
Aşk örgütlenmektir bir düşünün abiler
5. Meçhul Öğrenci Anıtı
Nejad Melih Devrim, Şehir Anısı, 1962
Buraya bakın, burada, bu kara mermerin altında
Bir teneffüs daha yaşasaydı,
Tabiattan tahtaya kalkacak bir çocuk gömülüdür
Devlet dersinde öldürülmüştür.
6. Yort Savul
Nejad Melih Devrim, Çin Seddi, 1965
1. Atlasları getirin! Tarih atlaslarını!
En geniş zamanlı bir şiir yazacağız
2. Harbi karşılık verecek ama herkes
Göğünde kuş uçurtmayan şu üç soruya
3. Bir, Yeryüzüne nasıl dağılmıştır
Tarihi düzünden okumaya ayaklanan çocuklar?
4. İki, Daha yavuz bir belge var mıdır ha
Gerçeği ararken parçalanmayı göze almış yüzlerden?
5. Üç, Boğaziçi bir İstanbul ırmağıdır
Nice akar huruc alessutanlarda bayraksız davulsuz?
6. Nerede kalmıştık? Tarihe ağarken üç ağır yıldız
Sürünerek geçiyor bir hükümet kuşu kanatları yoluk
7. Çocuklar ile bile muhbirler! ve bütün ahali!
Hep birlikte, üç kez, bağırarak yazınız
8. Kurşun kalemle de olabilir
Yort Savul!
7. Kınar Hanımın Denizleri
Nejad Melih Devrim, Soyut Kompozisyon, 1975
Ve içinde birikmiş ut çalan kadın elleri olurmuş hep
gibi bir üzünç sökün edermiş akşamları ağlarken kuyulara kınar
hanım’ın denizlerinden
8. Orta İkiden Ayrılan Çocuklar İçin Şiirler
Nejad Melih Devrim, Dört Mevsim, 1978
Ey orta ikiden ölerek ayrılan çocuklar! aslında başlayan
askerler tabiatta hâlâ tramvaydan Sirkeci’de mi inerler?
süsüne kaçılmamış bir cenaze törenine gitmek için.
9. Zambaklı Padişah
Nejad Melih Devrim, Kayıp Hayaller, 1990
Ne zaman elleri zambaklı padişah olursam
Sana uzun heceli bir kent vereceğim
Girilince kapıları yitecek ve boş!
Azizim, güzel atlar güzel şiirler gibidirler
Öldükten sonra da tersine yarışırlar, vesselam!
10. Şiirin Deniz Kıyısındaki Sesi
Nejad Melih Devrim, Soyut Kompozisyon, 1989-1990
Denize atılmış şiirdir bence
Yurtsayan, yurdu bilinmeyen bir yıldız
Şiirin deniz kıyısındaki sesine bırakılmış ölümdür
yanacak sarayların kestiği bir, yarım ay.
Kaynak
Ece Ayhan’ın Şiirinde Çocuk ve Eğitim Teması ve Felsefi Temelleri, Resimler
Yorum Yap